Frontierland

Special jury prize, San Antonio CinefestivalStill from the film Frontierland by Jesse Lerner

Honorable mention, International Festival of Cinema, Uruguay

(1995) Directed by Jesse Lerner and Rubén Ortiz Torres

The title refers not to a location but rather to those spaces where cultures intertwine. As this film demonstrates, mestizaje is not so much a racial category as a state of mind, and it can be found even where nationalists and exoticists from both sides of the U.S.-Mexico border might least expect it: not just in Southern and Baja California, but also in Mexico City, South Carolina, Vancouver’s Chinatown, and the homes of European collectors of Pre-Columbian art. Lerner and Ortiz Torres have fashioned a perfumed nightmare out of the fragments that make up the post-colonial scene: part traditional documentary, part postmodern travelogue, part art film, part music video, part public access agit-prop. Amy more literal description would be a betrayal of the film’s many surprises. Besides homages to Luis Buñuel and Kenneth Anger, watch for the bravura long take that brings together Aztec pyramids and Mexico City’s plaza del Zócalo as part of a bleak landscape populated by nuns, vatos, wrestlers and la migra.

FrontierlandImage–UCLA Film and Television Archives

Music: Gabriela Ortiz (with help from Bizet, Esquivel, Carl Stallings, Los Folkloristas, Elvis Presley and others).

Starring: Guillermo Gómez-Peña, Aztlan Underground, Hugo Sánchez, David Vázquez, Cameron Jamie, Sergio Zenteno, Pecatrixis, Atoxxxico y Mictlan.

16 mm., 77 min. In English, Spanish and Nahuatl, with subtitles in English and Spanish.

Fronterilandia

Premio Especial del Jurado, Cinefestival, San Antonio, Texas. Premio Documental Largometraje, Mención Especial, XIV Festival Cinematografico del Uruguay.

(1995) Dirigida por Jesse Lerner y Rubén Ortiz-Torres

El titulo de esta película no se refiere a una locación sino a los espacios donde las culturas se entremezclan. Este film demuestra que el “mestizaje” no es tanto una categoria racial como un estado mental que puede ser encontrado incluso donde nacionalistas de ambos lados de la frontera menos se lo esperan. Este estado no solo aparece en las Californias, sino tambien en la capital, el Sur de Carolina, el Chinatown de Vancouver, las casas de coleccionistas europeos de arte precolombino etc.. Lerner y Ortiz Torres han modelado una perfumada pesadilla de fragmentos que hacen la escena postcolonial: parte documental tradicional, parte corto turistico postmoderno, parte cine de arte, parte video musical, parte propaganda inflamatoria o televisión comunitaria. Cualquier descripción más literal seria una traición a las multiples sorpresas de la pelicula. Aparte de homenajes a Buñuel y Kenneth Anger, esperen la valiente larga planosecuencia que reune piramides aztecas y la plaza del zocalo en la ciudad de México como parte de un melancolico y surreal paisaje poblado de monjas, vatos [jovenes fronterizos], luchadores enmascarados y la migra [patrulla fronteriza].

–UCLA (Universidad de California en Los Angeles) archivo de cine y television

Dirección/producción/cinematografia/edición: Jesse Lerner y Rubén Ortiz Torres.

Musica: Gabriela Ortiz (con la ayuda de Bizet, Esquivel, Carl Stallings, Los Folkloristas y Elvis Presley entre otros).

Con: Guillermo Gómez-Peña, Aztlan Underground, Hugo Sánchez, David Vázquez,  Cameron Jamie, Sergio Zenteno, Pecatrixis, Atoxxxico y Mictlan. 16 mm. 77 min.

En inglés, español y nahuatl con subtitulos en inglés y español.

 

Comments are closed.